سطح شاخص: نتیجهای
عنوان کلی شاخص |
---|
سهم سفر با حملونقل همگانی (اتوبوس واحد، تاکسی خطی و گردشی،مترو) |
کد شاخص |
---|
۲ |
کد هدف خرد | ۱-۱ |
---|---|
هدف خرد | افزایش مطلوبیت حمل و نقل غیرموتوری و همگانی نسبت به خودرو شخصی |
تعریف و مفهوم شاخص | این شاخص تبیین مینماید که هر یک از وسایل حملونقل همگانی اعم از قطار شهری، اتوبوس (BRT و غیر BRT) و تاکسی (خطی و گردشی) چه سهمی از سفرهای درون شهری را دارا میباشند. این موضوع میتواند برای توسعه و فرهنگسازی استفاده مورد توجه قرار گیرد. |
متولی شاخص | معاونت حمل و نقل و ترافیک |
فرمول شاخص۱ | سهم سفر با حمل و نقل همگانی |
Public_Transport_Share = Travel_Mode (i) / TotalTravel i: Metro, BRT, Bus(NoBRT), Taxi | |
واحد اندازه گیری | درصد |
تناوب اندازه گیری | سالیانه |
جهت | افزایشی |
تاریخ اعتبار | پنج سال |
علامت اختصاری شاخص | Public_Transport_Share |
فرمول شاخص۲ | سهم سفر با قطار شهری |
تعداد سفرهای انجام شده با مترو تقسیم بر تعداد کل سفرها | |
واحد اندازه گیری | درصد |
تناوب اندازه گیری | سالیانه |
جهت | افزایشی |
تاریخ اعتبار | پنج سال |
علامت اختصاری شاخص | Metro_Share |
فرمول شاخص۳ | سهم سفر با اتوبوس BRT |
تعداد سفرهای انجام شده با اتوبوس BRT تقسیم بر تعداد کل سفرها | |
واحد اندازه گیری | درصد |
تناوب اندازه گیری | سالیانه |
جهت | افزایشی |
تاریخ اعتبار | پنج سال |
علامت اختصاری شاخص | BRT_Share |
فرمول شاخص۴ | سهم سفر با اتوبوس غیر BRT |
تعداد سفرهای انجام شده با اتوبوس غیر BRT تقسیم بر تعداد کل سفرها | |
واحد اندازه گیری | درصد |
تناوب اندازه گیری | سالیانه |
جهت | افزایشی |
تاریخ اعتبار | پنج سال |
علامت اختصاری شاخص | Bus (NoBRT)_Share |
فرمول شاخص۵ | سهم سفر با اتوبوس غیر BRT |
تعداد سفرهای انجام شده باتاکسی خطی و گردشی تقسیم بر تعداد کل سفرها | |
واحد اندازه گیری | درصد |
تناوب اندازه گیری | سالیانه |
جهت | افزایشی |
تاریخ اعتبار | پنج سال |
علامت اختصاری شاخص | Taxi_Share |
ردیف | علامت اختصاری | اقلام اطلاعاتی | تأمین کننده اطلاعات | دوره اندازه گیری | واحد اندازه گیری |
---|---|---|---|---|---|
۱ | Metro_Trips | تعداد سفرهای انجام شده با قطار شهری | معاونت حمل و نقل و ترافیک | سالیانه | تعداد |
۲ | BRT_Trips | تعداد سفرهای انجام شده با BRT | معاونت حمل و نقل و ترافیک | سالیانه | تعداد |
۳ | Bus(NoBRT)_Trips | تعداد سفرهای انجام شده با غیرBRT | معاونت حمل و نقل و ترافیک | سالیانه | تعداد |
۴ | Taxi_Trips | تعداد سفرهای انجام شده با تاکسی (خطی و گردشی) | معاونت حمل و نقل و ترافیک | سالیانه | تعداد |
۵ | TotalTrips | تعداد کل سفرهای شهری | معاونت حمل و نقل و ترافیک | سالیانه | تعداد |
نام شاخص | مقادیر | ۱۳۹۸ | ۱۴۰۰ | ۱۴۰۱ | ۱۴۰۲ | ۱۴۰۳ | ۱۴۰۴ |
---|---|---|---|---|---|---|---|
سهم سفر با حمل و نقل همگانی | نشانه | ۳۲ | ۳۳.۵ | ۳۵ | ۳۶.۵ | ۳۸ | |
اندازه گیری | ۲۸ | ||||||
سهم سفر با مترو | نشانه | ۱.۵ | ۱.۷ | ۲ | ۲.۵ | ۳ | |
اندازه گیری | ۱.۲۲ | ||||||
سهم سفر با اتوبوس BRT | نشانه | ۳.۵ | ۴ | ۴.۵ | ۵ | ۵ | |
اندازه گیری | ۲.۵۱ | ||||||
سهم سفر با اتوبوس غیر BRT | نشانه | ۱۴.۷۴ | ۱۵.۵۴ | ۱۶.۲۴ | ۱۶.۷۴ | ۱۷.۷۴ | |
اندازه گیری | ۱۲.۳۲ | ||||||
سهم سفر با تاکسی (خطی و گردشی) | نشانه | ۱۲.۲۶ | ۱۲.۲۶ | ۱۲.۲۶ | ۱۲.۲۶ | ۱۲.۲۶ | |
اندازه گیری | ۱۲.۲۶ |
توضیحات |
---|
فهرست عوامل تأثیرگذار بر شاخص |
-دسترسی زمانی و مکانی مطلوب به ناوگان حمل و نقل عمومی -کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی -یکپارچگی شبکه حمل و نقل عمومی -قیمت (هزینه تمام شده) انواع گونههای حمل و نقل -فرهنگ شهروندان -قیمت (هزینه تمام شده) پارکینگهای سطح شهر -سیاستهای بازدارنده و محدودکننده حمل و نقل شخصی |
فهرست پیشنهادی اقدامات کلی |
-ارتقا کیفیت ناوگان و افزایش رضایت استفادهکنندگان از سسیتم حمل و نقل عمومی -قیمتگذاری بهینه گونههای حمل و نقل عمومی با توجه به هزینه تمام شده سفر خودرو شخصی -توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای یکپارچهسازی شبکه -قیمتگذاری صحیح و اصولی پارکینگها و توسعه قاعدهمند پارکینگها در جهت افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی در مراکز ترافیکی شهری -فرهنگسازی و آگاهیرسانی به شهروندان در راستای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی -اعمال طرحهای ترافیکی از جمله محدوده ترافیکی و طرح زوج و فرد |